2015. 05. 20. – válasz.hu
Föld alatt és föld felett is megkezdték a Nyugati tér átalakítását május közepén. Százhúsz napig nem használhatjuk az aluljáró Skálába vezető szakaszát, illetve máshol áll meg a 9-es busz. Az apró kellemetlenségekért cserébe ősszel európai fővároshoz méltó környezetben találkozhatunk ismét az óra alatt.
A Nyugati pályaudvar a világháború előtt a Berlin térre nézett, a Skála helyén pedig a Magyar–Német Bank Rt. magasodott. Egészen Budapest bombázásáig, azt ugyanis csupán a palota földszintje vészelte át. Megmaradt részében várta vendégeit az Ilkovics büfé, a megannyi változás közepette 1932 óta azonos üzletvezetővel, Sinkovits Jenővel, Sinkovits Imre és Sinkó László édesapjával. A vendéglőt 1949-ben elérte az államosítás réme, utána vált az ellenzéki gondolkodásúak találkozóhelyévé. Nem volt véletlen hát a folytonos rendőrségi molesztálás. De akkorra már a „Marx téri népbüfé” felirat állt a cégéren.
A tér Marx nevét viselte 1961-es átépítésekor és akkor is, amikor a felüljárót emelték 19 évvel később, amelynek a két vége nem ért össze. Utóbb kiderült, politikai nógatás miatt nem várták meg, amíg megköt az elemeket rögzítő ragasztó, ezért mozdult el az úttest. Miközben az emlékezetes malőr történt a magasban, a mélyben átadták a hármas metró újabb szakaszát. Mai formáját a tér a Skála Metró építésekor, 1984-ben nyerte el. Nevét a rendszerváltást követően kapta, pavilonjait pedig 2006-ban. Ezeket nem nézve a tér mit sem változott három évtized alatt, leszámítva, hogy mind lepusztultabb, mind rossz hírűbb lett. Tervek ugyan készültek, miként kellene modernizálni a főváros egyik legforgalmasabb közterét, de valósággá egyik sem vált.
A Terézvárosi Önkormányzat 2013 óta elszántan igyekszik élhető hellyé alakítani a Nyugati teret. Ahogy a háborúhoz, az építkezéshez is pénz kell, amelynek hiánya miatt a szándékot nem követhette tett, mígnem a kerület nyert a TÉR_KÖZ városrehabilitációs pályázaton.
Az önkormányzat elképzelése kezdetektől a tér XXI. századi megújítása volt, amely magában foglalja a térburkolatot, az utcabútorokat, a lámpaoszlopokat, s a most még egyáltalán nem létező zöldfelületeket. Egy közösségi tér látványa lebegett a városrész vezetőinek szeme előtt.
A többek között a Belváros „új főutcáját” jegyző Város-Teampannon koncepciótervét az építési terület közepén állították fel, bárki megszemlélheti. A tervnek megfelelően a jelenlegi háromszintes osztást kettőre csökkentik, ezáltal megnövelve a tér járófelületét. A le-, illetve felfelé vivő lépcsősor mellett, hasonlóan az Erzsébet téri Akváriumhoz, magasabb fokok is épülnek, amelyekre le lehet ülni.
Szeptemberben látványosan megkezdődött a munka: elbontották a régóta kihasználatlanul csúfoskodó gyalogos összekötőt, amely a Skála emeleti terasza és a felüljáró közt ívelt. Ezt követően felszámolták a lépcső mellé települt zegzugos butiksort. Ami marad, az a népszerű találkozási pontként szolgáló óra és a szökőkút. Az az együttes, amely 2011-ig dacolt a múló idővel, míg végre negyvenévnyi szakadatlan működés után felújították.
„Terézváros kapujának hívjuk a teret, azt a teret, amelyet a fővárosban mindenki ismer, sőt a vasúton vidékről érkezők, leszállva a vonatról, itt találkoznak először Budapesttel. Mi tagadás, meglehetősen méltatlan látvány fogadja őket” – mondja Papp László, Terézváros alpolgármestere.
A főváros 2013-ban írta ki a TÉR_ KÖZ pályázatot. Ez végre lehetőséget kínált a Terézvárosi Önkormányzatnak, hogy felújíthassa a Nyugati teret. Az 580 millió forintos pályázatra, amelynek a 20 százalékát önrész tette ki, a kiíró 295 és fél milliót ítélt meg.
„A műszaki tartalmakat nem szerettük volna érdemben csökkenteni, ezért az önkormányzat megemelte az önrész összegét, így a beruházás teljes értéke 509 millió forint lett” – magyarázza az alpolgármester. A városvezetés tavaly decemberben írta ki a közbeszerzési eljárást. A győztes cég a munkaterület átvételétől, vagyis május 11-től számítva 120 nap leteltével adja át a megújult Nyugati teret. A fővárossal kötött támogatási szerződés szerint a projekt lezárásának, a pénzügyi elszámolásnak a határideje december 31.
Százhúsz napig minden arra járó kénytelen lesz elviselni a munkálatokat kísérő kisebb közlekedési nehézségeket, amelyek eleinte kényszerűen egybeesnek a 4-es, 6-os villamospálya felújításával. Ez elkerülhetetlen volt, ugyanis a decemberben kiírt közbeszerzési eljárás eredményét április 13-án hirdették ki, ezt követte a kötelezően előírt 10 nap moratórium – ameddig a pályázat megtámadható –, végül a szerződéskötés.
„Ennek időpontját, amennyire lehetett, kitoltuk, hogy minél kevesebb ideig tartson a párhuzamosság a villamossínek és a tér felújítása között. A kivitelezői szerződés megkötésére a törvény szerinti legkésőbbi időpont az eredményhirdetéstől számított harmincadik nap, ezért kezdődtek a munkák május 11-én” – mondja a kerület alpolgármestere.
Az önkormányzat a tér megújítása miatt mindössze a pályaudvarral szemközti buszmegállót költöztette odébb. Így a 9-es buszra a Bajcsy-Zsilinszky utca sarkánál, az éjszakai járatra a Podmaniczky utca sarka előtt lehet felszállni. Egyéb módon a beruházás nem érinti a közúti közlekedést.
Matus István főépítész úgy látja: a Nyugati tér felújításának az adja meg igazán az értelmét, ha a környező épületek renoválásával együtt, a felszíni és az aluljárószinten egyszerre zajlik.
Ditzendy Attila
Az eredetei cikk az alábbi linken elérhető:
http://valasz.hu/pest_budai_latkep/berlin-marx-nyugati-112804